Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany do projektu nowego układu linii tramwajowych planowanego do wdrożenia od początku 2024 r. Linia nr 15 pozostanie na trasie z Piątkowa do Junikowa, natomiast linia nr 3 połączy Naramowice i Winogrady z centrum oraz z Ratajami i Chartowem. Modyfikacja została poprzedzona dodatkowymi analizami, których celem było pełne wykorzystanie nowych możliwości i lepsze dopasowanie przebiegu linii do potrzeb, biorąc pod uwagę również zgłaszane opinie.
Zarząd Transportu Miejskiego przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych. Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób.
Celem analiz było wypracowanie projektu, który umożliwi zachowanie kluczowych założeń pierwotnej propozycji, tj. pozwoli na:
- lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy jednoczesnym wykorzystaniu nowych możliwości wynikających z nowych inwestycji i kończących się remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu takich jak: nowa relacja skrętna z ul. Towarowej w Św. Marcin, nowy układ węzła na pl. Gwarnym,
- zapewnienie możliwości bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, a także zwiększenie możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi przy jednej krawędzi przystankowej,
- wzmocnienie linii 16 na odcinku od PST przez centrum i Polankę do os. Lecha
Niemniej jednak w trakcie analiz ważne było także wsłuchanie się w głos pasażerów. W efekcie podjęto decyzję o wprowadzeniu niewielkich zmian do wcześniejszego projektu stałego układu linii tramwajowych.
Nowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3. „Trójka” pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, tj. pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką.
Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.
Nowy, stały układ linii tramwajowych od początku 2024r.
Linia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem
BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Powrót:
UNII LUBELSKIEJ – Żegrze – Chartowo – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Naramowicka – BŁAŻEJA
Linia nr 5 – nowa jakość w centrum i skrótem w rejon Śródki, linia nr 8 – prosto z Miłostowa na Ogrody
Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. „Piątka” zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady. Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie „ósemki” na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.
Linia nr 5
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Powrót:
ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 8
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – powrót na Piątkowską, linia nr 19 – nowe połączenie z Połabskiej na Dębiec
Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach „dziewiątka” będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.
Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.
Linia nr 9
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA
Powrót:
PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi- Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 19
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Powrót:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA
Linia nr 13 – powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald, linia nr 6 powrót na Budziszyńską
Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. Tramwaj w obydwu kierunkach pojedzie – jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta – przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.
Linia nr 6
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia nr 13
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Powrót:
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 16 – powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny
Linia nr 16
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO
Powrót:
FRANOWO – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 17 – nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum
Brak „ósemki” na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.
„Siedemnastka” pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.
Linia nr 17
GÓRCZYN PKM – Głogowska –– Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawłą II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM
Dodaj komentarz