W styczniu 2014 roku sprzedano 12,47 proc. biletów mniej, niż rok wcześniej – informuje na swojej stronie Zarząd Transportu Miejskiego
Okazuje się, że gorszą sprzedaż zanotowały wszystkie rodzaje biletów. Szczególnie duży spadek odnotowano w krótkookresowych (głównie 48-godzinnych: -50,33 proc. oraz 72-godzinnych: -42,01 proc.). Nie miało to jednak znacznego wpływu na ogólną wartość sprzedaży. Więcej niż w styczniu 2013 sprzedano biletów jednoprzejazdowych (do 10 przystanków i powyżej 10 przystanków). Pomimo to ogólna liczba sprzedanych biletów jednorazowych, jak i długookresowych zmalała odpowiednio o: 12,42 proc. i 8,45 proc.
W tym roku bilet 15-minutowy ma ważność 25 minut, co oznacza że spadło zapotrzebowanie na bilet 30-minutowy, ponieważ kwadrans zazwyczaj pasażerom wystarcza. Spowodowało to automatycznie spadek sprzedaży biletów 30-mintowych o ponad 350 tys. szt. (42 proc.) i spadek przychodów z ich sprzedaży o ponad 0,9 mln zł (45 proc.) – zauważają autorzy raportu.
Na spadek sprzedaży biletów długookresowych wpływ miało głównie zmniejszenie sprzedaży biletów 30-dniowych. Przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim skorzystanie przez wielu klientów z bardzo korzystnych biletów 120- i 150-dniowych, a tym samym rezygnacja z biletu 30-dniowego. Obecność w taryfie biletów semestralnych zmienia strukturę sprzedaży już od sierpnia 2013 r., więc nie powinno być zaskoczeniem, że w kolejnym miesiącu sprzedaż biletów 30-dniowych jest słabsza, a wyższa biletów na okresy dłuższe niż 30 dni.
Wraz ze spadkiem ilości sprzedanych biletów odnotowano spadek wartości sprzedaży -5,77 proc.
Ciekawostka:
15 lat temu, 1 marca 1999 roku w poznańskim MPK wprowadzono podwyżkę biletów o ponad 17%. Najbardziej, bo prawie o 100% podrożały bilety 24-godzinne. MPK wprowadził także bilety przystankowe, które obowiązujące tylko w autobusach (równolegle z dotychczasowymi – czasowymi). Ceny nowych biletów były następujące: 10-minutowy 0,80 zł (dotąd 0,70), 30-minutowy 1,60 zł (dotąd 1,40), 24-godzinny 6,40 zł (dotąd 3,40) do 10 przystanków 2,40 zł, powyżej 10 przystanków 4,20, sieciówka miesięczna na linie zwykłe i nocne 40 zł, (dotąd 32).
dodajmy, że w 1999 roku za średnią płacę można było kupić 2125 bilety 10-minutowe a dziś 1369 biletów 15-minutowych :/