Aglomeracja

ZUS będzie pisał ludzkim językiem!

ZUS przy ul. Starołęckiej  Foto: lepszyPOZNAN.pl / tab

Pisma otrzymywane z różnych urzędów, w tym z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mają specyficzny język. Trudno powiedzieć gdzie takie można się nauczyć, ale z pewnością nie jest on przyjazny dla adresatów. Ma się to wkrótce zmienić dzięki akcji Prosto z ZUS.

Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami – wyjaśnia Marlena Nowicka z wielkopolskiego oddziału ZUS – we współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS.

Przełożenie ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty ich pierwotnego sensu, jest jednak zdaniem przedstawicieli ZUS niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy.

Zgodnie z przyjętymi teraz zasadami, zdania w pismach powinny być krótkie i proste, nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, a przepisy powinny być przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej własnymi słowami.

Pierwsze pozytywne zmiany można zauważyć w formularzach obowiązujących w ZUS – dodaje Marlena Nowicka – podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych, a do uproszczonego druku dodano łatwą do zrozumienia instrukcję jego wypełniania.

W ramach zmian między innymi z dotychczasowych 60 wzorów wniosków utworzono 40 nowych. Zmiany już zostały pozytywnie przyjęte, co mają potwierdzać badanie prowadzone przez firmę Millward Brown. Uwagi dotyczące uproszczonych formularzy może zgłosić każdy zainteresowany wysyłając mail na adres formularze@zus.pl.

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / tab

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz